Ο Άγιος Φανούριος είναι από τους πιο αγαπητούς αγίους στις καρδίες των ελλήνων, όπου κάθε χρόνο η εκκλησία μας πανηγυρίζει την μνήμη του στις 27 Αυγούστου. Σύμφωνα με τα στοιχεία
από τον μέγα συναξαριστή του Κων/νου Χ.
Δουκάκη (1891), δεν γνωρίζουμε πληροφορίες
για τους γονείς του, σε ποιον καιρό έζησε
και με ποιους άρχοντες έδωσε την αληθινή
ομολογία επειδή ο βίος του έχει χαθεί.
Το μόνο το οποίο είναι γνωστό είναι ότι
τον καιρό που οι αγαρηνοί εξουσίαζαν
την Ρόδο, ήθελαν να χτίσουν τα τείχη της
πόλης όπου οι προηγούμενοι πολέμιοι τα
είχαν κατεδαφίσει. Άρχισαν, λοιπόν να
στέλνουν εργάτες έξω απ' το νότιο μέρος
του φρουρίου για να μαζέψουν πέτρες απ'
τα μισογκρεμισμένα σπίτια των
κατοίκων, με στόχο να χτιστούν ξανά τα
νέα τείχη της πόλης τους. Εκεί σκάβοντας
στον τόπον εκείνον βρήκαν μία ωραία
εκκλησία αλλά με μισογκρεμισμένη την
μια της πλευρά, στην οποία βρήκαν πολλές
εικόνες οι οποίες όμως ήταν φθαρμένες
από την πολυκαιρία. Η μόνη εικόνα που
ήταν γερή και είχε τόσο ζωντανά χρώματα
που φαινόταν σαν να την είχαν ζωγραφίσει
εκείνη την ημέρα ήταν του Αγίου Φανουρίου.
Μετά την εύρεση του ναού καλέστηκε ο
αρχιερέας του τόπου Νείλος ο Β' ο
Διασπωρινός (1355 - 1369 μ.Χ.) άνθρωπος
αγιότητας και λόγιος ο οποίος διάβασε
τα γράμματα της εικόνας τα οποία έλεγαν
“ο Άγιος Φανούριος”.
Ηαυθεντική εικόνα που βρέθηκε διασώζεται
έως σήμερα στην Ρόδο (Εικ 1, Εικ 2)
είναι δε αγιογραφημένη με σύνθετη
τεχνοτροπία όπου στη μεγαλύτερη έκταση
του κεντρικού μέρος είναι αγιογραφημένος
ολόσωμος ο Άγιος, φορώντας στρατιωτική
στολή και κρατώντας στο δεξί του χέρι
σταυρό όπου πάνω από αυτόν υπάρχει μία
αναμμένη λαμπάδα. Γύρω της εικόνας
υπάρχουν 12 μικρότερες παραστάσεις των
μαρτυρίων που υπέστη ο Άγιος.
Εικόνα 1: Η γνήσια εικόνα του Αγίου Φανουρίου, που βρέθηκε στη Ρόδο γύρω στα 1355-1369 μ.X
Εικόνα 2: Η γνήσια εικόνα του Αγίου Φανουρίου, που βρέθηκε στη Ρόδο γύρω στα 1355-1369 μ.X
Οι
παραστάσεις από αριστερά προς τα δεξιά
είναι ακόλουθες:
1. Ο Άγιος παρουσιάζεται όρθιος μπροστά
στον ηγεμόνα και φαίνεται να υπερασπίζεται
με θάρρος και τόλμη την Πίστη του.
2.Στην σκηνή αυτή ο Άγιος παρουσιάζεται
στην φυλακή γονατιστός προσευχόμενος
νιώθοντας την θεία παρηγοριά και
λαμβάνοντας το φως της Χάριτος του
Τριαδικού Θεού.
3.Στην επόμενη παράσταση της αγιογραφίας
φαίνεται περιτριγυρισμένος στο μέσο
από στρατιώτες που τον έχουν γυμνό
καθισμένο και με σιδερένια εργαλεία
τρυπούν τον θώρακα και τα πλευρά του.
4.Στην συνέχεια, ο Άγιος παρουσιάζετε
δεμένος εξεταζόμενος εμπροσθέν του
εικονίζονται ένας ηγεμόνος και ένας
στρατιώτης ο οποίος πίσω του κρατάει
μια μεγάλη πέτρα χτυπώντας τον για ν'
αναγκασθεί να υποκύψει και ν' αρνηθεί
τον Κύριο.
5.Στην σκηνή αυτή απεικονίζεται ο Άγιος
στο έδαφος και στρατιώτες τον χτυπούν
με μαστίγια για να κάμψουν το ακμαίο
ηθικό του.
6. Ο Άγιος παρουσιάζετε ακινητοποιημένος
στο μέσο και δύο λιοντάρια τον έχουν
περικυκλώσει.
7. Ο Άγιος παρουσιάζετε καταπλακωμένος από
ένα τεράστιο λίθο καταμήκος του σώματός
του, βέβαιοι πια οι δήμιοι πως θα τον
αποτελειώσουν.
8. Η σκηνή παρουσιάζει τον Άγιο μπροστά σε
βωμό, όπου οι δήμιοι του τον προτρέπουν
να θυσιάσει, βάζοντας στις παλάμες του
αναμμένα κάρβουνα. Σε αυτήν διακρίνεται
ένας διάβολος που έχει τη μορφή δράκου,
που πετά στον αέρα και κλαίει για την
αποτυχία του.
9.Στην σκηνή αυτή οι δήμιοι του Αγίου με
μανία και σκληρότητα καίουν με αναμμένες
λαμπάδες το ολόγυμνο σώμα του, όπου
φαίνεται έτσι η καρτερικότητα και η
αληθινή αγάπη του για τον Κύριο.
10.Στην παράσταση αυτή ο Άγιος Φανούριος
βρίσκεται και πάλι στη φυλακή και
προσεύχεται με δάκρυα στον θεό, για να
τον ενισχύσει ν' αντέξει μέχρι τέλους
τα βασανιστήρια.
11. Η προτελευταία σκηνή παρουσιάζει τον
Άγιο μέσα σ' ένα μεγάλο καμίνι να στέκεται
όρθιος πάνω σ' ένα σκαμνί και να τον
περιζώνουν φλόγες και καπνοί. Ο Άγιος
φαίνεται να προσεύχεται αδιάκοπα
στον Θεό
12. Η τελευταία σκηνή είναι πιθανόν το τέλος
του μαρτυρίου του όπου οι άγριοι
βασανιστές του χρησιμοποιούν και
μηχανικά μέσα για να φθάσουν στο κορύφωμα
του μαρτυρίου του. Έχουν δέσει τον Άγιο
πάνω σ' ένα κύλινδρο με ατσάλινα καρφιά
κι αυτό καθώς περιστρέφεται, του
συντρίβει τα κόκαλα. Υποφέρει εκείνος
αγόγγυστα κι έτσι άκαμπτος κι
ανυποχώρητος παραδίδει την ψυχή αυτού
στα χέρια του Πανάγαθου Θεού και λαμβάνει
τον αμάραντο στέφανον.
Αυτά τα 12 μαρτυρικά σημεία που ήταν
ζωγραφισμένα στην εικόνα κατάλαβε ο
αρχιερέας πώς ο Άγιος ήταν μάρτυρας.
Ο καλός και ευλαβής αρχιερέας έστειλε
ανθρώπους στον ηγεμόνα του τόπου να του
δώσουν τον Ιερό Ναό για να τον ανακαινίσει
αλλά δεν δέχθηκε. Ο αρχιερέας πήγε μόνος
του τότε στην Κωνσταντινούπολη στον
Σουλτάνο και εκεί του παραχωρήθηκε η
οριστική άδεια για να χτιστεί και να
ανακαινισθεί ο Ιερός Ναός.
O Άγιος και τα Θαύματά του.
Ένα από τα θαύματα τα οποία έχουν καταγραφεί
στην ιστορία ήταν τον καιρό που το νησί
της Κρήτης δεν είχε χριστιανό αρχιερέα
αλλά λατίνο. Βρισκόταν δηλαδή υπό την
κυριαρχία των Λατίνων (1204 - 1669 μ.Χ.) οι
οποίοι με πονηριά δεν άφηναν να γίνει
νέος μητροπολίτης ούτε επίσκοπος ούτε
Ιερέας όταν απεβίωναν οι παλαιότεροι.
Η κίνηση αυτή είχε πονηρό σκοπό για να
μπορέσουν με τον καιρό να γυρίσουν τους
ορθόδοξους σε παπικά δόγματα. Όσοι
χριστιανοί ήθελαν εκείνο τον καιρό να
ιεροθούν πήγαιναν στο νησί των Κυθήρων
για να χειροτονηθούν. Κάποια στιγμή
ταξίδεψαν από την Κρήτη τρεις διάκονοι
και πήγαν στον αρχιερέα των Κυθήρων και
αφού τους χειροτόνησε, κατά την διάρκεια
της επιστροφής τους αιχμαλώτισαν οι
αγαρηνοί στο πέλαγος και τους έφεραν
στο νησί της Ρόδου όπου τους πούλησαν
πάλι σε αγαρηνούς.
Οι δύστυχοι εκείνοι χειροτονηθέντες
ιερείς θρηνούσαν για τη συμφορά τους
ημέρα και νύχτα. Εκεί άκουσαν από ντόπιους
για τα μεγάλα θαύματα του Αγίου Φανουρίου
και αμέσως προσευχήθηκαν με θερμά δάκρυα
προς τον Άγιο δεόμενοι να τους ελευθερώσει
από την αιχμαλωσία. Πήραν την άδεια από
τους αφέντες τους να πάνε να προσκυνήσουν
στο ναό του Αγίου και καθώς βρέθηκαν
και οι τρεις μπροστά στην εικόνα του,
έπεσαν με δάκρυα για να τους ελευθερώσει
από τα χέρια των αγαρηνών. Ο Άγιος είδε
τα δάκρυά τους και άκουσε τη δέηση τους
και την πρώτη εκείνη νύχτα εμφανίστηκε
μπροστά στους αγαρηνούς αφέντες τους
και τους πρόσταξε να αφήσουν τους δούλους
του Θεού ελεύθερους διαφορετικά θα τους
βρει μεγάλη δοκιμασία. Οι Αγαρηνοί
νόμιζαν ότι αυτό που είδαν ήταν προϊόν
μαγείας και τους έβαλαν αλυσίδες και
υπέστησαν βαρύτερα βάσανα.
Ο Άγιος ήρθε
ξανά την επόμενη νύχτα και τους ενθάρρυνε
λέγοντας τους ότι αύριο θα τους
ελευθερώσει. Έπειτα φανερώθηκε στους
αγαρηνούς και ελέγχοντας αυτούς αυστηρώς
είπε ότι αν και αύριο δεν τους ελευθερώσετε
θα δείτε τη δύναμη του Θεού και μετά
έφυγε ο Άγιος.
Όσοι ήταν σε εκείνα τα τρία σπίτια όλοι
τυφλώθηκαν και έμειναν παράλυτοι με
δριμύτατους πόνους και ξημέρωσαν
βασανιζόμενοι μικροί και μεγάλοι.
Ρωτώντας τους συγγενείς τους τι να
κάνουν, αποφάσισαν να καλέσουν τους
τρεις ιερείς και να τους ρωτήσουν αν
είναι δυνατόν να τους γιατρέψουν. Όταν
εμφανίστηκαν οι Ιερείς απάντησαν ότι
εμείς θα παρακαλέσουμε τον Θεό και
εκείνος θα κάνει το θέλημά του.
Την τρίτη νύχτα παρουσιάστηκε πάλι ο Άγιος
Φανούριος στους Αγαρηνούς και τους
ανακοίνωσε πως αν δεν έστελναν οι τρεις
άρχοντες γραπτώς στο ναό το γράμμα
απελευθέρωσης τότε ούτε υγεία θα είχαν
ούτε το ποθούμενο φως. Τότε συμβουλεύτηκαν
τους συγγενείς τους και τους φίλους
τους και έστειλαν το απελευθερωτικό
γράμμα και αφήσαν και τα τρία έμπροσθεν
στην εικόνα του Αγίου και ο του θαύματος
μόλις γύρισαν οι απεσταλμένοι από τον
Ιερό Ναό βρέθηκαν υγιείς οι παράλυτοι
και οι τυφλοί, οι οποίοι βλέποντας το
μεγάλο θαύμα έδωσαν τα έξοδα του ταξιδιού
στους Ιερείς και τους έστειλαν στην
πατρίδα τους. Οι δε ιερείς ζωγράφισαν
την εικόνα του Αγίου Φανουρίου και την
πήραν στη Κρήτη δοξολογώντας και
ευχαριστώντας τον Άγιο για την ευεργεσία
του.
Στις 11 Αυγούστου εκάστου έτους η εκκλησία μας σε ανάμνηση της θαυματουργικής επέμβασης του Αγίου Σπυρίδωνος λιτανεύει στην Κέρκυρα το σεπτό του σκήνωμα .
Σύμφωνα με τον μέγα συναξαριστή του Δουκάκη (1894 - σελ 178-179 ).:
https://drive.google.com/file/d/1LLxJQcST6ZDcb3Pd_FxritYPglqOg_oN/view?usp=sharing Oι αγαρηνοί την 24η Ιουνίου του 1716, πραγματοποίησαν την πρώτη τους επίθεση στην Κέρκυρα με επικεφαλής τον Καπουδάν Χοντζά πασά· «Οι σκληροί ούτοι επολιόρκησαν εξαίφνης την πόλιν διά ξηράς και διά θαλάσσης. Αφού δε ήρχισεν ο βαρβαρικός πόλεμος, με πύρ και με σίδηρον κατέθλιβον την πόλιν και τους πολίτες και μετά παρέλευσιν πεντήκοντα ημερών, εν αίς σφοδραί μάχαι είχον γίνει, οι βάρβαροι εβουλεύθησαν να συγκεντρώσωσι τάς δυνάμεις των, και να επανέλθωσιν κατά της πόλεως Κερκύρας», αναφέρει η διήγηση των θαυμάτων του Άγιου Σπυρίδωνος.
Ωστόσο, σύμφωνα με τη διήγηση, ο λαός της Κέρκυρας, αν και είχε μεγάλη αγωνία και ανείπωτο ψυχικό πόνο, δεν απελπίστηκε. «Πάντες δε οι πιστοί με στεναγμούς και δάκρυα εν νυκτί και ημέρα, τον Ιεράρχην ικέτευον», και πράγματι, οι προσευχές και οι δεήσεις των κατοίκων του νησιού εισακούστηκαν. «Ότε δε τα των Αγαρηνών στρατεύματα, επανήλθον προς επίθεσιν εις το ακρότειχον της πόλεως, μετ’ ολίγον πολλοί εξ αυτών κακοί κακώς ηφανίσθησαν, και διά των πρεσβειών του Ιεράρχου διεσκορπίσθησαν. Μετά τούτο δε μεγαλυτέραν σκληρότητα και απάνθρωπον φόνον έπνεον οι βάρβαροι επαπειλούντες εναντίον της πόλεως άλλην επιδρομήν και πανάλεθρον αιχμαλωσίαν και θάνατον. Αι δεήσεις δε και αι προσευχαί από τους πιστούς δεν έλειψαν, διά των οποίων μετά πολλής ευλαβείας, επεκαλούντο την του κοινού Πατρός προστασίαν και σκέπην διό και του σκοπού δεν απέτυχον. Ενώ λοιπόν οι Κερκυραίοι περιέμενον την εκ των βαρβάρων παντελή απώλειαν, φαίνεται, όρθρου βαθέος, προς τους εχθρούς ο μέγας πατήρ ημών Σπυρίδων μετά πλήθους στρατιάς ουρανίου καί, επέχων εις την δεξιάν αστραπόμορφον ξίφος, εδίωκε με θυμόν αυτούς. Τοιούτον λοιπόν παράδοξον ιδόντες οι Οθωμανοί στρατιώται, ευθύς ετράπησαν εις φυγήν, και συγκρουόμενοι μεταξύ των εφοβούντο μήπως αοράτως πληγωθώσιν.
Έφυγον λοιπόν και συνετρίβησαν από φόβον, άνευ πολέμου, ή πυρός, ή μαχαίρας, ή άλλου τινός διώκοντος, ειμή μόνης της αοράτου δυνάμεως του σωτήρος ημών Θεού, διά των θερμοτάτων ευχών του θαυματουργού Σπυρίδωνος. Αφού λοιπόν ανεχώρησαν τα πεζικά και ιππικά τάγματα, απέπλευσε και ο στόλος αυτών έτσι δε διέμενεν ελευθέρα η Κέρκυρα. Το δε πρωΐ ενώ περιέμενον οι πολίται την συνήθη μάχην, δεν είδον ουδένα, ειμή σιωπήν και ησυχίαν.
Περίεργοι λοιπόν επελθόντες εις τάς σκηνάς των εχθρών, εννόησαν το θαύμα· και σκιρτώντες μετ’ ευφροσύνης, ηγάλλοντο διά το καινόν και παράδοξον επειδή όχι μόνον τους έβλεπον τους Ισμαηλίτας φεύγοντας, αλλά και τα υπάρχοντα αύτών ελαφυραγώγησαν εκείνοι δε και ενώ έφευγον, αναφανδόν ωμολόγουν, ότι από τινα σεβάσμιον μοναχόν, δηλαδή τον Σπυρίδωνα, ός τις άνεφάνη εις τον αιθέρα με ένδοξον στόλον στρατιάς ουρανίου, ετράπησαν εις ταχυτάτην φυγήν. Έδραμον δε πάντες μετ’ ευλαβείας, εις τον του αγίου ναό, δοξάσαντες τον Θεόν και ευχαριστούντες τον Ιεράρχην».
Η πολιορκία των Τούρκων, που άρχισε στις 24 Ιουνίου, έληξε τα ξημερώματα της 11ης Αυγούστου του 1716, με θαυματουργική επέμβαση του Αγίου Σπυρίδωνος, αφού, καθόλη τη νύχτα της 10ης Αυγούστου, ο Άγιος με την παρουσία αγγελικών δυνάμεων, κατατρόπωνε τους εχθρούς. Το θαυμαστό αυτό σημείο της Χάρης του Θεού ανάγκασε τους Ενετούς να αναγνωρίσουν τον Άγιο ως ελευθερωτή της Κέρκυρας. Κατόπιν, με απόφαση του Βενετού Γενικού Καπιτάνου Ανδρέου Πιζάνη, καθιερώθηκε όπως κατά την 11η Αυγούστου να γίνεται Λιτανεία του ιερού σκηνώματος του Αγίου Σπυρίδωνος, πολιούχου της Κέρκυρας.
Παρακολουθήστε σε ζωντανή μετάδοση από τον Ιερό Ναό των Αγίων Ισιδώρων Λυκαβηττού τον Όρθρο και την Θεία Λειτουργία εις Ανάμνηση Θαύματος του Αγίου Σπυρίδωνα.Greek Orthodox Divine Liturgy Service (Live stream).
Το εκκλησάκι των Αγίων Ισιδώρων βρίσκεται στην δυτική πλευρά του λόφου Λυκαβηττού Αθηνών κτισμένο μέσα στο μεγαλύτερο σπήλαιο τού λόφου.
The small church of Saint isidoroi belongs to the Holy Archdiocese of Athens and is located on the west side of Lycabettus Hill in Athens, built inside the largest cave on the hill.
ΚΑΤΑ ΜΑΤΘΑΙΟΝ ΚΑ´ 23 - 27
23 Καὶ ἐλθόντι αὐτῷ εἰς τὸ ἱερὸν προσῆλθον αὐτῷ διδάσκοντι οἱ ἀρχιερεῖς καὶ οἱ πρεσβύτεροι τοῦ λαοῦ λέγοντες· Ἐν ποίᾳ ἐξουσίᾳ ταῦτα ποιεῖς; καὶ τίς σοι ἔδωκεν τὴν ἐξουσίαν ταύτην; 24 ἀποκριθεὶς δὲ ὁ Ἰησοῦς εἶπεν αὐτοῖς· Ἐρωτήσω ὑμᾶς κἀγὼ λόγον ἕνα, ὃν ἐὰν εἴπητέ μοι, κἀγὼ ὑμῖν ἐρῶ ἐν ποίᾳ ἐξουσίᾳ ταῦτα ποιῶ. 25 τὸ βάπτισμα τὸ Ἰωάννου πόθεν ἦν, ἐξ οὐρανοῦ ἢ ἐξ ἀνθρώπων; οἱ δὲ διελογίζοντο παρ’ ἑαυτοῖς λέγοντες· Ἐὰν εἴπωμεν, ἐξ οὐρανοῦ, ἐρεῖ ἡμῖν, διατὶ οὖν οὐκ ἐπιστεύσατε αὐτῷ· 26 ἐὰν δὲ εἴπωμεν, ἐξ ἀνθρώπων, φοβούμεθα τὸν ὄχλον, πάντες γὰρ ἔχουσι τὸν Ἰωάννην ὡς προφήτην. 27 καὶ ἀποκριθέντες τῷ Ἰησοῦ εἶπον· Οὐκ οἴδαμεν. ἔφη αὐτοῖς καὶ αὐτός· Οὐδὲ ἐγὼ λέγω ὑμῖν ἐν ποίᾳ ἐξουσίᾳ ταῦτα ποιῶ.
The Gospel According to Matthew 21:23-27
At that time, when Jesus entered the temple, the chief priests and the elders of the people came up to him as he was teaching, and said, "By what authority are you doing these things, and who gave you this authority?" Jesus answered them, "I also will ask you a question; and if you tell me the answer, then I also will tell you by what authority I do these things. The baptism of John, whence was it? From heaven or from men?" And they argued with one another, "If we say, 'From heaven,' he will say to us, 'Why then did you not believe him?' But if we say, 'From men,' we are afraid of the multitude; for all hold that John was a prophet." So they answered Jesus, "We do not know." And he said to them, "Neither will I tell you by what authority I do these things."
Epistle Reading - St. Paul's First Letter to the Corinthians 15:29-38Brethren, what do people mean by being baptized on behalf of the dead? If the dead are not raised at all, why are people baptized on their behalf? Why am I in peril every hour? I protest, brethren, by my pride in you which I have in Christ Jesus our Lord, I die every day! What do I gain if, humanly speaking, I fought with beasts at Ephesos? If the dead are not raised, "Let us eat and drink, for tomorrow we die." Do not be deceived: "Bad company ruins good morals." Come to your right mind, and sin no more. For some have no knowledge of God. I say this to your shame. But some one will ask, "How are the dead raised? With what kind of body do they come?" You foolish man! What you sow does not come to life unless it dies. And what you sow is not the body which is to be, but a bare kernel, perhaps of wheat or some other grain. But God gives it a body as he has chosen, and to each kind of seed its own body.
Η Αγία Σαλώμη η Μυροφόρος ήταν πρώτη εξαδέλφη της Παναγίας, μητέρας του
Κυρίου Ιησού Χριστού. Το όνομα της σημαίνει στην Εβραϊκή γλώσσα Ειρήνη.
'Ηταν σύζυγος του Ζεβεδαίου και μητέρα των Άγιων Αποστόλων Ιακώβου και
Ιωάννου του Θεολόγου. Προικισμένη και η ίδια με ένθερμη ευσέβεια, ήταν
από τις γυναίκες που ακολουθούσαν τον Χριστό, και συνεισέφεραν στο
ταμείο της αποστολικής αδελφότητας.
Ακολούθησε τον Κύριον σε όλη του την δημοσία ζωή.
Παρακινούμενη από
μητρική φιλοστοργία, παρακάλεσε τον Κύριον όταν Αυτός πήγαινε για
τελευταία φορά στην Ιερουσαλήμ, να καθίσουν στην Βασιλεία του, οι υιοί
της, εκ δεξιών και εις εξ ευωνύμων (Ματθ. κ’, 21.). Ο Κύριος της
απεκρίθει ότι όσοι επιθυμούν να έχουν συμμετοχή εις την δόξαν του,
οφείλουν πρώτα να κοινωνήσουν του πάθους του (Ματθ. κ’, 22.).
Κατά την διάρκεια του σταυρικού πάθους του Κυρίου και ενώ οι
Απόστολοι τον εγκατέλειψαν από φόβο, η Αγία Σαλώμη με την Υπεραγία
Θεοτόκο και την Αγία Μαρία την Μαγδαληνή παρακολούθησαν (Μάρκ. ιε’, 40)
από απόσταση την Σταύρωση του.
Μετά τον ενταφιασμό του Κυρίου και ενώ είχε μόλις περάσει η ήμερα του
Σαββάτου, πήγε να αγοράσει αρώματα για να αλείψει το σώμα του (Μάρκ.
ιστ’, 1.). Η Σαλώμη, αξιώθηκε να είναι μια από τις μυροφόρες, στις
όποιες ο άγγελος γνωστοποίησε την ανάσταση του Ιησού (Μάρκ. ιστ’, 3-9.)
Μετά την ίδρυση της χριστιανικής Εκκλησίας στην Ιερουσαλήμ, η Σαλώμη
εξακολούθησε να διακρίνεται για το ζήλο και τις ελεημοσύνες της. Ο
διωγμός εναντίον της εκκλησίας στην Ιερουσαλήμ και ο αποκεφαλισμός του
πρωτότοκου υιού της Ιάκωβου από τον Ηρώδη Αγρίππα Α’ (εγγονού του
μεγάλου Ηρώδου) της προξένησε μεγάλη λύπη, αλλά η ελπίδα στον Χριστό την
ενίσχυσε και με την προσδοκία των αιωνίων αγαθών παρέδωσε την ψυχή της ειρηνικά.
Εκείνην την ώρα προσήλθαν οι μαθηταί στο Ιησούν και είπαν· “ποιός άρα γε είναι μεγαλύτερος εις την βασιλείαν των ουρανών;” 2 Επροσκάλεσε τότε ο Ιησούς ένα παιδί, το έβαλεν όρθιον στο μέσον αυτών και είπε· 3 “Σας διαβεβαιώνω ότι εάν δεν αλάξετε φρονήματα και πορείαν εις την ζωήν σας και δεν γίνετε απλοί και άδολοι σαν τα παιδιά, δεν θα εισέλθετε εις την βασιλείαν των ουρανών. 4 Οποιος λοιπόν ταπεινώσει τον ευατόν του σαν αυτό το παιδάκι, αυτός είναι μεγαλύτερος εις την βασιλείαν των ουρανών. 5 Και εκείνος που θα υποδεχθή προς χάριν μου ένα τέτοιο παιδί η ένα, σαν το παιδί, απλούν άνθρωπον, δέχετε εμέ. 6 Οποιος όμως σκανδαλίσει και παρασύρει εις την αμαρτίαν ένα από τους μικρούς και απλοϊκούς αυτούς, που πιστεύουν εις εμέ, είναι προτιμότερον δι' αυτόν να κρεμασθή στον τράχηλόν του μυλόπετρα από εκείνες που γυρίζει ο όνος στον μύλον, και να καταποντισθή εις την ανοικτή θάλασσα. 7 Αλλοίμονον στον κόσμον από τα σκάνδαλα· διότι ένεκα της διαφθοράς των ανθρώπων, κατ' ανάγκην θα έλθουν σκάνδαλα και πειρασμοί. Αλλοίμονον όμως στον άνθρωπον εκείνον, δια του οποίου έρχεται το σκάνδαλον. 8 Εάν δε το χέρι σου η το πόδι σου (δηλαδή ένα πρόσωπον που σου είναι πολύτιμον και χρήσιμον) γίνεται αφορμή να παρασυρθής εις την αμαρτίαν, κόψε το και ρίξε το μακρυά· είναι καλόν για σένα να εισέλθης εις την ζωήν χωλός η κουλλός παρά με δύο χείρας η δύο πόδας να ριφθής στο πυρ το αιώνιον. 9 Και εάν το μάτι σου σε σκανδαλίζη και σε παραπλανά εις την αμαρτίαν, βγάλε το και πέταξέ το· είναι καλό για σένα να εισέλθης εις την ζωήν μονόφθαλμος παρά έχων δύο μάτια να ριφθής εις την γέννεαν του πυρός. (Κοψε δηλαδή τον δεσμόν και την επικοινωνίαν με πρόσωπα, που σου είναι μεν πολύτιμα και χρήσιμα σαν το μάτι, αλλά σε παρασύρουν εις την αμαρτίαν, δια να αποφύγης έτσι την γέενναν του πυρός και εισέλθης εις την βασιλείαν των ουρανών). 10 Προσέχετε να μη καταφρονήσετε ένα από τους μικρούς τούτους τους οπαδούς μου, διότι σας λέγω ότι αυτοί έχουν μεγάλην αξίαν ενώπιον του Θεού και οι άγγελοί των στους ουρανούς έχουν μεγάλην παρρησίαν δια λογαριασμόν των ενώπιον του Πατρός μου του εν τοις ουρανοίς και βλέπουν ακατάπαυστα το πρόσωπον αυτού. 11 Διότι ο Υιός του ανθρώπου ήλθε να σώση το απολωλός (τον άνθρωπον, δηλαδή, ο όποιος ένεκα αγνοίας και αδυναμίας βαδίζει τον δρόμον, που οδηγοί εις την αιωνίαν απώλειαν.
AΠΟΣΤΟΛΙΚΟ ΑΝΑΓΝΩΣΜΑ - ΠΡΟΣ ΚΟΡΙΝΘΙΟΥΣ Α' ΙΑ´ 31 - 3431
Διότι εάν εξετάζαμεν τον ευατόν μας με προσοχήν και μετανοούσαμε ειλικρινώς δια τα αμαρτήματά μας και έτσι προετοιμασμένοι προσηρχόμεθα στο μέγα μυστήριον, δεν θα κατεδικαζόμεθα και δεν θα ετιμωρούμεθα έτσι από τον Θεόν. 32 Τιμωρούμενοι δε τώρα υπό του Κυρίου κατά την δικαίαν αυτού κρίσιν, παιδαγωγούμεθα προς μετάνοιαν και διόρθωσιν, δια να μη καταδικασθώμεν οριστικώς εις απώλειαν μαζή με τον κόσμον της αμαρτίας. 33 Ωστε, αδελφοί μου, όταν συγκεντρώνεσθε δια να φάγετε το Κυριακόν Δείπνον, περιμένετε με αγάπην ο ένας τον άλλον. 34 Εάν επί τέλους κανείς πεινά, ας φάγη στο σπίτι του, δια να μη αποβαίνουν εις καταδίκην σας αι λατρευτικαί αυταί συγκεντρώσεις. Τα δε άλλα σχετικώς με το Κυριακόν Δείπνον, με το μέγα μυστήριον της θείας Ευχαριστίας, όταν έλθω θα τα τακτοποιήσω.
ΠΡΟΣ ΚΟΡΙΝΘΙΟΥΣ Α' ΙΒ´ 1 - 61 Ως προς δε τα πνευματικά χαρίσματα αδελφοί, δεν θέλω να έχετε σεις άγνοιαν σχετικώς με αυτά· 2 Ξερετε ότι, όταν ήσθε ειδωλαλάτραι, εσύρεσθε σαν δούλοι από τοπικήν συνήθειαν και ανατροφήν και τας άλλας επιδράσστου περιβάλλοντος σας προς τα άψυχα και άφωνα είδωλα, και σαν να σας έσπρωχνε κανείς εφεύγατε από τον δρόμον του Θεού και επλανάσθε εις την άγνοιαν. 3 Από αυτήν την πλάνην και την σύγχυσιν λυτρώνει ο Χριστός, δι' αυτό σας κάμνω γνωστόν ότι κανείς άνθρωπος, ομιλών κατ' έμπνευσιν του Πνεύματος του Θεού, δεν λέγει· “Ανάθεμα να είναι ο Ιησούς”. Αλλά και κανείς πάλιν δεν ημπορεί να ομολογήση με πίστιν και ευλάβειαν “Κυριον Ιησούν”, ειμή μόνον με την χάριν και την έμπνευσιν του Αγίου Πνεύματος. 4 Το Πνεύμα δίδει χαρίσματα και δωρεάς· υπάρχουν βέβαια καταμερισμοί διαφόρων χαρισμάτων,·αλλά το Πνεύμα, που μοιράζει τα χαρίσματα, είναι ένα. 5 Και καταμερισμοί υπηρεσιών υπάρχουν εις διαφόρους πιστούς εν τη Εκκλησίᾳ· αλλ' ένας και ο αυτός είναι ο Κυριος, που μοιράζει αυτάς τας εκκλησιστικάς υπηρεσίας. 6 Υπάρχουν και διανομαί δυνάμεων, δια των οποίων ενεργούνται υπερφυσικαί και θαυμασταί πράξεις· ο ίδιος όμως Θεός είναι εκείνος που ενεργεί και μοιράζει όλα αυτά εις όλους.
The Gospel According to Matthew 18:1-11
At that time, the disciples came to Jesus, saying, "Who is the greatest in the kingdom of heaven?" And calling to him a child, he put him in the midst of them and said, "Truly, I say to you, unless you turn and become like children, you will never enter the kingdom of heaven. Whoever humbles himself like this child, he is the greatest in the kingdom of heaven."Whoever receives one such child in my name receives me; but whoever causes one of these little ones who believe in me to sin, it would be better for him to have a great millstone fastened round his neck and to be drowned in the depth of the sea."Woe to the world for temptations to sin! For it is necessary that temptations come, but woe to the man by whom the temptation comes! And if your hand or your foot causes you to sin, cut it off and throw it away; it is better for you to enter life maimed or lame than with two hands or two feet to be thrown into the eternal fire. And if your eye causes you to sin, pluck it out and throw it away; it is better for you to enter life with one eye than with two eyes to be thrown into the Gehenna of fire."See that you do not despise one of these little ones; for I tell you that in heaven their angels always behold the face of my Father who is in heaven. For the Son of man came to save the lost."
The reading is from St. Paul's First Letter to the Corinthians 11:31-34; 12:1-6
Brethren, if we judged ourselves truly, we should not be judged. But when we are judged by the Lord, we are chastened so that we may not be condemned along with the world. So then, my brethren, when you come together to eat, wait for one another - if any one is hungry, let him eat at home - lest you come together to be condemned. About the other things I will give directions when I come. Now concerning the spiritual gifts, brethren, I do not want you to be uninformed. You know that when you were heathen, you were led astray to dumb idols, however you may have been moved. Therefore I want you to understand that no one speaking by the Spirit of God ever says "Jesus be cursed!" and no one can say "Jesus is Lord" except by the Holy Spirit. Now there are varieties of gifts, but the same spirit; and there are varieties of service, but the same Lord; and there are varieties of working, but it is the same God who inspires them all in every one.