Σήμερα 2 Σεπτεμβρίου η εκκλησία μας τιμά τη μνήμη του Αγίου Μάμαντος. Ο άγιος Μάμας γεννήθηκε στην περιοχή Γάγγραν στην πόλη της Παφλαγονίας (Μικράς Ασίας) το 260 μ.Χ. από γονείς Χριστιανούς, οι οποίοι συνελήφθησαν για τη χριστιανική τους δράση και φυλακίστηκαν. Ο Άγιος γεννήθηκε στη φυλακή και επειδή οι γονείς του, ο Θεόδοτος και η Ρουφίνα, εξεδήμησαν στον Κύριο μέσα στην φυλακή, ανέλαβε να τον μεγαλώσει κάποια πλούσια και ευσεβής Χριστιανή γυναίκα που ονομαζόταν Αμμία . Επειδή ονόμαζε την θετη του Μαμά πήρε το όνομα Μάμας.
Όταν ήταν σε ηλικία 15 ετών ο Μάμας συνελήφθη από ειδωλολάτρες, που τον υπέβαλαν σε βασανιστήρια. Αφού τον κτύπησαν με ραβδία, του κρέμασαν στον λαιμό ένα μολύβι και τον έριξαν στην θάλασσα για να πνιγεί. Κατά θαυματουργό τρόπο ο Άγιος επέζησε με την βοήθεια του Θεού και συνέχιζε τον αγώνα του σε ένα σπήλαιο οπου τρεφόταν με το γάλα των ελαφιών. Συνελήφθη ξανά από τους βασανιστές του και ρίχτηκε σε αναμμένη κάμινο όπου με την βοήθεια του Θεού ξανά κατάφερε να βγει σώος. Όταν έριξαν επάνω του άγρια ζώα, τα τελευταία όχι μόνο δεν τον κατασπάραξαν αλλά ούτε και τον πείραξαν. Σύμφωνα με την παράδοση ένα λιοντάρι τον δέχθηκε στη ράχη του και τον μετέφερε μακρά των άλλων θηρίων, εξ ου και η αγιογραφία. Τελικά, οι εχθροί του αποφάσισαν να τον εκτελέσουν με τρίαινα. Το φονικό όργανο διαπέρασε τα σπλάγχνα του Αγίου, ο οποίος και παρέδωσε το Πνεύμα του το 275 μ.Χ. Στην αγιογραφία ο άγιος παρουσιάζεται άλλοτε πάνω σε ένα λιοντάρι και άλλοτε να κρατάει προστατευτικά ένα μικρό ελαφάκι. Ο Άγιος Μάμας θεωρείται προστάτης των βοσκών, αλλά και προστάτης των υιοθετημένων παιδιών.
Θεοτόκε ἀειπάρθενε, τῶν ἀνθρώπων ἡ σκέπη, Ἐσθῆτα καὶ Zώνην τοῦ ἀχράντου σου σώματος, κραταιὰν τῇ πόλει σου περιβολὴν ἐδωρήσω, τῷ ἀσπόρῳ τόκῳ σου ἄφθαρτα διαμείναντα, ἐπὶ σοὶ γὰρ καὶ φύσις καινοτομεῖται καὶ χρόνος, διὸ δυσωποῦμέν σε, εἰρήνην τῇ πολιτείᾳ σου δώρησαι, καὶ ταῖς ψυχαῖς ἡμῶν τὸ μέγα ἔλεος.
Σήμερα 31 Αυγούστου η εκκλησία μας εορτάζει την Ανάμνηση της καταθέσεως της Αγίας Ζώνης της Υπεραγίας Θεοτόκου. Σύμφωνα με την παράδοση, η Αγία Ζώνη φτιάχτηκε από τρίχες καμήλας από την ίδια την Θεοτόκο, και μετά την Κοίμησή της, κατά την Μετάστασή της στους ουρανούς, την παρέδωσε στον απόστολο Θωμά.
Μετά, την Τιμία Ζώνη ανάλαβαν να διαφυλάξουν δύο πτωχές ευσεβείς γυναίκες στα Ιεροσόλυμα. Η Παναγία, λίγο πριν την Κοίμηση της, είχε δώσει εντολή στον Ευαγγελιστή Ιωάννη να μοιράσει σε αυτές και τις δύο εσθήτες της. Το έργο της διαφύλαξης από γενιά σε γενιά συνέχισε μία ευλαβής παρθένος καταγομένη από την οικογένεια αυτή. Στα χρόνια του αυτοκράτορα Αρκαδίου, γιού του Μ. Θεοδοσίου, έγινε η μεταφορά της Τιμίας Ζώνης στην Κωνσταντινούπολη. Την κατέθεσε σε μία υπέροχη λειψανοθήκη, την οποίαν ονόμασε «αγίαν σορόν». Η κατάθεση έγινε στις 31 Αυγούστου και αυτό το γεγονός εορτάζομε.
Μετά από λίγα χρόνια ή κόρη του Αρκαδίου, αυτοκράτειρα Πουλχερία, ανάγειρε τον λαμπρό ναό των Χαλκοπρατείων και κατάθεσε εκεί την Τιμία Ζώνη. Η ίδια η αυτοκράτειρα την διακόσμησε με χρυσή κλωστή, έτσι όπως σώζεται μέχρι σήμερα.
Τον επόμενο αιώνα, άγνωστο πότε και με ποιόν τρόπο, μεταφέρθηκε η Τιμία Ζώνη στην Ζήλα της Καππαδοκίας, νότια της Αμασείας. Στήν Κωνσταντινούπολη μεταφέρθηκε ξανά στα χρόνια του αυτοκράτορα Ιουστινιανού του Α΄ (527-565), κτήτορα της Αγίας Σοφίας. Ο διάδοχός του Ιουστίνος Β΄ και η σύζυγός του Σοφία ανακαίνισαν τον ναό των Χαλκοπρατείων και ανήγειραν παρεκκλήσιο της Αγίας Σοροῦ. Πάνω στήν Ἁγία Τράπεζα φυλασσόταν ἡ Τιμία Ζώνη.
Γύρω στο 1150 η Τιμία Ζώνη βρισκόταν στο Μεγάλο Παλάτι της Κωνσταντινουπόλεως, στο ναό του Αγίου Μιχαήλ. Μάλλον είχε τεμαχιστεί και τεμάχια είχαν μεταφερθεί στους ναούς της Πόλης. Τον 12ο αιώνα, στα χρόνια της βασιλείας του Μανουήλ Α΄ Κομνηνού (1143-1180), καθιερώθηκε επίσημα η εορτή της Αγίας Ζώνης την 31η Αυγούστου, ενώ παλαιότερα εορταζόταν μαζί με την εορτή της Ιεράς Εσθήτος της Θεοτόκου, την 2α Ιουλίου.
Μετά την άλωση της Πόλης από τους σταυροφόρους της Δ΄ σταυροφορίας, το 1204, κάποια τεμάχια αρπάχτηκαν από τα στίφη των βαρβάρων και μεταφέρθηκαν στη Δύση. Ευτυχώς δεν χάθηκαν όλα. Είναι σίγουρο ότι ένα μέρος της Τιμίας Ζώνης παρέμεινε στην Κωνσταντινούπολη και μετά την ανακατάληψή της το 1261 από τον Μιχαήλ Η΄ Παλαιολόγο φυλάσσονταν στο ναό των Βλαχερνών. Η μαρτυρία ανώνυμου Ρώσου προσκυνητή στην Κωνσταντινούπολη μεταξύ των ετών 1424-1453 είναι και η τελευταία σχετικά με την ύπαρξη της Αγίας Ζώνης στην Βασιλεύουσα. Είναι άγνωστο, τί απέγινε στη συνέχεια μετά την άλωση της Κωνσταντινουπόλεως το 1453. Το μεγαλύτερο τμήμα της Τιμίας Ζώνης, που σώζεται σήμερα, φυλάσσεται στην Ιερά Μεγίστη Μονή Βατοπαιδίου, η οποία έφτασε στην Μονή με περιπετειώδη τρόπο.
Μία άλλη παράδοση διασώζεται την πληροφορία ότι η Τιμία Ζώνη αφιερώθηκε από τον αυτοκράτορα Ιωάννη ΣΤ΄ τον Καντακουζηνό (1341-1354), ο οποίος, στη συνέχεια, παραιτήθηκε, ντύθηκε το μοναχικό ράσο κι έγινε μοναχός με το όνομα Ιωάσαφ στην ίδια Μονή.
Τα θαύματα που πραγματοποιεί η Τιμία Ζώνη είναι πολλά. Βοηθά ειδικά τις στείρες γυναίκες να αποκτήσουν παιδιά.Την ευχή και την ευλογία της Υπεραγίας Θεοτόκου να έχουμε.
Ερμηνευτική απόδοση Ι. Θ. Κολιτσάρα - ΚΑΤΑ ΛΟΥΚΑΝ Ι´ 38 - 4238 Καθώς δε ο Κυριος με τους μαθητάς του επήγαιναν προς την Ιερουσαλήμ, εμπήκε ο Ιησούς εις ένα χωριό. Καποια δε γυναίκα, ονόματι Μαρθα, τον υπεδέχθη στο σπίτι της. 39 Είχε δε αυτή και αδελφήν, ονόματι Μαρίαν, η οποία εκάθισε κοντά εις τα πόδια του Ιησού και ήκουε την διδασκαλίαν του. 40 Η δε Μαρθα, από την μεγάλην της επιθυμίαν και προθυμίαν να περιποιηθή αξίως τον διδάσκαλον, απερροφάτο από τας πολλάς ασχολίας. Εις κάποιαν στιγμήν εστάθη κοντά στον Ιησούν και είπε· “Κυριε, δεν σε μέλει που η αδελφή μου με αφήκε μονήν να ετοιμάσω τα του φαγητού δια σε και τους μαθητάς σου; Πες της λοιπόν να με βοηθήση”. 41 Απήντησε δε ο Ιησούς και είπε· “Μαρθα, Μαρθα, εφορτώθηκες πολλές φροντίδες, ταλαιπωρείσαι και κουράζεσαι δια να ετοιμάσης πολλά. 42 Ενα όμως είναι το χρησιμώτερον και απαραίτητον, η πνευματική τροφή, την οποίαν προσφέρω εγώ. Η δε Μαρία εδιάλεξε την καλήν μερίδα, την πνευματικήν, η οποία και δεν θα της αφαιρεθή ποτέ από κανένα. Διότι αι ωφέλειαι από την πνευματικήν τροφήν είναι αιώνιαι και αναφαίρετοι”.
ΚΑΤΑ ΛΟΥΚΑΝ ΙΑ´ 27 - 2827 Ενώ δε έλεγε αυτά, κάποια γυναίκα από το πλήθος ενθουσιασμένη από την διδασκαλίαν του, έβγαλε φωνήν μεγάλην και είπε· “μακαρία η κοιλία που σε εβάσταξε και οι μαστοί, τους οποίους εθήλασες. Μακαρία η μητέρα, που σε εγέννησε και σε έθρεψε”. 28 Και αυτός είπε· “βεβαίως μακαρία είναι η μητέρα μου, αλλά επίσης μακάριοι είναι όλοι όσοι ακούουν τον λόγον του Θεού και τον φυλάσσουν”.
The Gospel According to Luke 10:38-42, 11:27-28
At that time, Jesus entered a village; and a woman called Martha received him into her house. And she had a sister called Mary, who sat at the Lord's feet and listened to his teaching. But Martha was distracted with much serving; and she went to him and said, "Lord, do you not care that my sister has left me to serve you alone? Tell her then to help me." But the Lord answered her, "Martha, Martha, you are anxious and troubled about many things; one thing is needful. Mary has chosen the good portion, which shall not be taken away from her." As he said this, a woman in the crowd raised her voice and said to him, "Blessed is the womb that bore you, and the breasts that you sucked!" But he said, "Blessed rather are those who hear the word of God and keep it!"St. Paul's Letter to the Hebrews 9:1-7
BRETHREN, the first covenant had regulations for worship and an earthly sanctuary. For a tent was prepared, the outer one, in which were the lampstand and the table and the bread of the Presence; it is called the Holy Place. Behind the second curtain stood a tent called the Holy of Holies, having the golden altar of incense and the ark of the covenant covered on all sides with gold, which contained a golden urn holding the manna, and Aaron's rod that budded, and the tables of the covenant; above it were the cherubim of glory overshadowing the mercy seat. Of these things we cannot now speak in detail. These preparations having thus been made, the priests go continually into the outer tent, performing their ritual duties; but into the second only the high priest goes, and he but once a year, and not without taking blood which he offers for himself and for the errors of the people.
ΣΗΜΕΡΙΝΟΣ ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΠΡΟΣ ΕΒΡΑΙΟΥΣ Θ´ 1 - 7
1 Εἶχε μὲν οὖν καὶ ἡ πρώτη σκηνὴ δικαιώματα λατρείας τό τε Ἅγιον κοσμικόν. 2 σκηνὴ γὰρ κατεσκευάσθη ἡ πρώτη, ἐν ᾗ ἥ τε λυχνία καὶ ἡ τράπεζα καὶ ἡ πρόθεσις τῶν ἄρτων, ἥτις λέγεται Ἅγια. 3 μετὰ δὲ τὸ δεύτερον καταπέτασμα σκηνὴ ἡ λεγομένη Ἅγια Ἁγίων, 4 χρυσοῦν ἔχουσα θυμιατήριον καὶ τὴν κιβωτὸν τῆς διαθήκης περικεκαλυμμένην πάντοθεν χρυσίῳ, ἐν ᾗ στάμνος χρυσῆ ἔχουσα τὸ μάννα καὶ ἡ ῥάβδος Ἀαρὼν ἡ βλαστήσασα καὶ αἱ πλάκες τῆς διαθήκης, 5 ὑπεράνω δὲ αὐτῆς Χερουβὶμ δόξης κατασκιάζοντα τὸ ἱλαστήριον· περὶ ὧν οὐκ ἔστι νῦν λέγειν κατὰ μέρος. 6 Τούτων δὲ οὕτω κατεσκευασμένων εἰς μὲν τὴν πρώτην σκηνὴν διὰ παντὸς εἰσίασιν οἱ ἱερεῖς τὰς λατρείας ἐπιτελοῦντες, 7 εἰς δὲ τὴν δευτέραν ἅπαξ τοῦ ἐνιαυτοῦ μόνος ὁ ἀρχιερεύς, οὐ χωρὶς αἵματος, ὃ προσφέρει ὑπὲρ ἑαυτοῦ καὶ τῶν τοῦ λαοῦ ἀγνοημάτων,Ερμηνευτική απόδοση Ι. Θ. Κολιτσάρα - ΠΡΟΣ ΕΒΡΑΙΟΥΣ Θ´ 1 - 7
1 Λοιπόν η πρώτη διαθήκη, που εσυμβολίζετο από την σκηνήν του μαρτυρίου, είχε λατρευτικάς διατάξεις, όπως επίσης και το επίγειον θυσιαστήριον. 2 Διότι είχε κατασκευασθή το πρώτον τμήμα της σκηνής, όπου υπήρχε η επτάφωτος χρυσή λυχνία και η τράπεζα και οι άρτοι, τους οποίους απέθεταν επάνω εις αυτήν ως προσφοράν προς τον Θεόν. Και αυτό το πρώτον τμήμα της σκηνής, που εκλείετο προς την αυλήν με το πρώτον παραπέτασμα, ελέγετο Αγια. 3 Εν συνεχεία δε προς τα Αγια υπήρχε δεύτερον εσωτερικόν καταπέτασμα, έπειτα από το οποίον ήτο το τμήμα της σκηνής, που ελέγετο Αγια Αγίων. 4 Αυτά είχαν χρυσόν θυμιατήριον και την κιβωτόν της διαθήκης, η οποία ήτο ολόγυρα σκεπασμένη από παντού με χρυσόν. Μεσα εις αυτήν υπήρχεν η χρυσή στάμνα, που περιείχε το μάννα, από εκείνο που ο Θεός έδιδεν στους Εβραίους εν τη ερήμω, και η ράβδος του Ααρών, που δια θαύματος Θεού είχε βλαστήσει, και αι πλάκες της Διαθήκης, επάνω εις τας οποίας ήτο χαραγμένος ο δεκάλογος. 5 Επάνω δε από την κιβωτόν υπήρχον δύο χρυσά Χερουβίμ, συμβολίζοντα την δόξαν του Θεού, και τα οποία έρριπταν την σκιαν των πτερύγων των και εκάλυπταν το επάνω μέρος της κιβωτού, που ελέγετο ιλαστήριον. Δι' αυτά όμως τώρα δεν είναι καιρός να ομιλήσωμεν ιδιαιτέρως. 6 Ενώ, λοιπόν αυτά έτσι είχαν κατασκευασθή, εις μεν το πρώτον μέρος της σκηνής, δηλαδή εις τα Αγια, εισήρχοντο πάντοτε οι ιερείς, δια να τελούν τας διαφόρους λατρευτικάς τελετάς. 7 Εις δε το δεύτερον τμήμα της σκηνής, εις τα Αγια των Αγίων, εισήρχετο μία φορά το έτος, κατά την επίσημον ημέραν του εξιλασμού, μόνος ο αρχιερεύς και αυτός όχι χωρίς να είναι εφωδιασμένος με το αίμα της θυσίας, το οποίον επρόσφερε δια την εξιλέωσιν του εαυτού του και των αμαρτημάτων, τα οποία από άγνοιαν είχε διαπράξει ο λαός.
Ο Άγιος Φανούριος είναι από τους πιο αγαπητούς αγίους στις καρδίες των ελλήνων, όπου κάθε χρόνο η εκκλησία μας πανηγυρίζει την μνήμη του στις 27 Αυγούστου. Σύμφωνα με τα στοιχεία
από τον μέγα συναξαριστή του Κων/νου Χ.
Δουκάκη (1891), δεν γνωρίζουμε πληροφορίες
για τους γονείς του, σε ποιον καιρό έζησε
και με ποιους άρχοντες έδωσε την αληθινή
ομολογία επειδή ο βίος του έχει χαθεί.
Το μόνο το οποίο είναι γνωστό είναι ότι
τον καιρό που οι αγαρηνοί εξουσίαζαν
την Ρόδο, ήθελαν να χτίσουν τα τείχη της
πόλης όπου οι προηγούμενοι πολέμιοι τα
είχαν κατεδαφίσει. Άρχισαν, λοιπόν να
στέλνουν εργάτες έξω απ' το νότιο μέρος
του φρουρίου για να μαζέψουν πέτρες απ'
τα μισογκρεμισμένα σπίτια των
κατοίκων, με στόχο να χτιστούν ξανά τα
νέα τείχη της πόλης τους. Εκεί σκάβοντας
στον τόπον εκείνον βρήκαν μία ωραία
εκκλησία αλλά με μισογκρεμισμένη την
μια της πλευρά, στην οποία βρήκαν πολλές
εικόνες οι οποίες όμως ήταν φθαρμένες
από την πολυκαιρία. Η μόνη εικόνα που
ήταν γερή και είχε τόσο ζωντανά χρώματα
που φαινόταν σαν να την είχαν ζωγραφίσει
εκείνη την ημέρα ήταν του Αγίου Φανουρίου.
Μετά την εύρεση του ναού καλέστηκε ο
αρχιερέας του τόπου Νείλος ο Β' ο
Διασπωρινός (1355 - 1369 μ.Χ.) άνθρωπος
αγιότητας και λόγιος ο οποίος διάβασε
τα γράμματα της εικόνας τα οποία έλεγαν
“ο Άγιος Φανούριος”.
Ηαυθεντική εικόνα που βρέθηκε διασώζεται
έως σήμερα στην Ρόδο (Εικ 1, Εικ 2)
είναι δε αγιογραφημένη με σύνθετη
τεχνοτροπία όπου στη μεγαλύτερη έκταση
του κεντρικού μέρος είναι αγιογραφημένος
ολόσωμος ο Άγιος, φορώντας στρατιωτική
στολή και κρατώντας στο δεξί του χέρι
σταυρό όπου πάνω από αυτόν υπάρχει μία
αναμμένη λαμπάδα. Γύρω της εικόνας
υπάρχουν 12 μικρότερες παραστάσεις των
μαρτυρίων που υπέστη ο Άγιος.
Εικόνα 1: Η γνήσια εικόνα του Αγίου Φανουρίου, που βρέθηκε στη Ρόδο γύρω στα 1355-1369 μ.X
Εικόνα 2: Η γνήσια εικόνα του Αγίου Φανουρίου, που βρέθηκε στη Ρόδο γύρω στα 1355-1369 μ.X
Οι
παραστάσεις από αριστερά προς τα δεξιά
είναι ακόλουθες:
1. Ο Άγιος παρουσιάζεται όρθιος μπροστά
στον ηγεμόνα και φαίνεται να υπερασπίζεται
με θάρρος και τόλμη την Πίστη του.
2.Στην σκηνή αυτή ο Άγιος παρουσιάζεται
στην φυλακή γονατιστός προσευχόμενος
νιώθοντας την θεία παρηγοριά και
λαμβάνοντας το φως της Χάριτος του
Τριαδικού Θεού.
3.Στην επόμενη παράσταση της αγιογραφίας
φαίνεται περιτριγυρισμένος στο μέσο
από στρατιώτες που τον έχουν γυμνό
καθισμένο και με σιδερένια εργαλεία
τρυπούν τον θώρακα και τα πλευρά του.
4.Στην συνέχεια, ο Άγιος παρουσιάζετε
δεμένος εξεταζόμενος εμπροσθέν του
εικονίζονται ένας ηγεμόνος και ένας
στρατιώτης ο οποίος πίσω του κρατάει
μια μεγάλη πέτρα χτυπώντας τον για ν'
αναγκασθεί να υποκύψει και ν' αρνηθεί
τον Κύριο.
5.Στην σκηνή αυτή απεικονίζεται ο Άγιος
στο έδαφος και στρατιώτες τον χτυπούν
με μαστίγια για να κάμψουν το ακμαίο
ηθικό του.
6. Ο Άγιος παρουσιάζετε ακινητοποιημένος
στο μέσο και δύο λιοντάρια τον έχουν
περικυκλώσει.
7. Ο Άγιος παρουσιάζετε καταπλακωμένος από
ένα τεράστιο λίθο καταμήκος του σώματός
του, βέβαιοι πια οι δήμιοι πως θα τον
αποτελειώσουν.
8. Η σκηνή παρουσιάζει τον Άγιο μπροστά σε
βωμό, όπου οι δήμιοι του τον προτρέπουν
να θυσιάσει, βάζοντας στις παλάμες του
αναμμένα κάρβουνα. Σε αυτήν διακρίνεται
ένας διάβολος που έχει τη μορφή δράκου,
που πετά στον αέρα και κλαίει για την
αποτυχία του.
9.Στην σκηνή αυτή οι δήμιοι του Αγίου με
μανία και σκληρότητα καίουν με αναμμένες
λαμπάδες το ολόγυμνο σώμα του, όπου
φαίνεται έτσι η καρτερικότητα και η
αληθινή αγάπη του για τον Κύριο.
10.Στην παράσταση αυτή ο Άγιος Φανούριος
βρίσκεται και πάλι στη φυλακή και
προσεύχεται με δάκρυα στον θεό, για να
τον ενισχύσει ν' αντέξει μέχρι τέλους
τα βασανιστήρια.
11. Η προτελευταία σκηνή παρουσιάζει τον
Άγιο μέσα σ' ένα μεγάλο καμίνι να στέκεται
όρθιος πάνω σ' ένα σκαμνί και να τον
περιζώνουν φλόγες και καπνοί. Ο Άγιος
φαίνεται να προσεύχεται αδιάκοπα
στον Θεό
12. Η τελευταία σκηνή είναι πιθανόν το τέλος
του μαρτυρίου του όπου οι άγριοι
βασανιστές του χρησιμοποιούν και
μηχανικά μέσα για να φθάσουν στο κορύφωμα
του μαρτυρίου του. Έχουν δέσει τον Άγιο
πάνω σ' ένα κύλινδρο με ατσάλινα καρφιά
κι αυτό καθώς περιστρέφεται, του
συντρίβει τα κόκαλα. Υποφέρει εκείνος
αγόγγυστα κι έτσι άκαμπτος κι
ανυποχώρητος παραδίδει την ψυχή αυτού
στα χέρια του Πανάγαθου Θεού και λαμβάνει
τον αμάραντο στέφανον.
Αυτά τα 12 μαρτυρικά σημεία που ήταν
ζωγραφισμένα στην εικόνα κατάλαβε ο
αρχιερέας πώς ο Άγιος ήταν μάρτυρας.
Ο καλός και ευλαβής αρχιερέας έστειλε
ανθρώπους στον ηγεμόνα του τόπου να του
δώσουν τον Ιερό Ναό για να τον ανακαινίσει
αλλά δεν δέχθηκε. Ο αρχιερέας πήγε μόνος
του τότε στην Κωνσταντινούπολη στον
Σουλτάνο και εκεί του παραχωρήθηκε η
οριστική άδεια για να χτιστεί και να
ανακαινισθεί ο Ιερός Ναός.
O Άγιος και τα Θαύματά του.
Ένα από τα θαύματα τα οποία έχουν καταγραφεί
στην ιστορία ήταν τον καιρό που το νησί
της Κρήτης δεν είχε χριστιανό αρχιερέα
αλλά λατίνο. Βρισκόταν δηλαδή υπό την
κυριαρχία των Λατίνων (1204 - 1669 μ.Χ.) οι
οποίοι με πονηριά δεν άφηναν να γίνει
νέος μητροπολίτης ούτε επίσκοπος ούτε
Ιερέας όταν απεβίωναν οι παλαιότεροι.
Η κίνηση αυτή είχε πονηρό σκοπό για να
μπορέσουν με τον καιρό να γυρίσουν τους
ορθόδοξους σε παπικά δόγματα. Όσοι
χριστιανοί ήθελαν εκείνο τον καιρό να
ιεροθούν πήγαιναν στο νησί των Κυθήρων
για να χειροτονηθούν. Κάποια στιγμή
ταξίδεψαν από την Κρήτη τρεις διάκονοι
και πήγαν στον αρχιερέα των Κυθήρων και
αφού τους χειροτόνησε, κατά την διάρκεια
της επιστροφής τους αιχμαλώτισαν οι
αγαρηνοί στο πέλαγος και τους έφεραν
στο νησί της Ρόδου όπου τους πούλησαν
πάλι σε αγαρηνούς.
Οι δύστυχοι εκείνοι χειροτονηθέντες
ιερείς θρηνούσαν για τη συμφορά τους
ημέρα και νύχτα. Εκεί άκουσαν από ντόπιους
για τα μεγάλα θαύματα του Αγίου Φανουρίου
και αμέσως προσευχήθηκαν με θερμά δάκρυα
προς τον Άγιο δεόμενοι να τους ελευθερώσει
από την αιχμαλωσία. Πήραν την άδεια από
τους αφέντες τους να πάνε να προσκυνήσουν
στο ναό του Αγίου και καθώς βρέθηκαν
και οι τρεις μπροστά στην εικόνα του,
έπεσαν με δάκρυα για να τους ελευθερώσει
από τα χέρια των αγαρηνών. Ο Άγιος είδε
τα δάκρυά τους και άκουσε τη δέηση τους
και την πρώτη εκείνη νύχτα εμφανίστηκε
μπροστά στους αγαρηνούς αφέντες τους
και τους πρόσταξε να αφήσουν τους δούλους
του Θεού ελεύθερους διαφορετικά θα τους
βρει μεγάλη δοκιμασία. Οι Αγαρηνοί
νόμιζαν ότι αυτό που είδαν ήταν προϊόν
μαγείας και τους έβαλαν αλυσίδες και
υπέστησαν βαρύτερα βάσανα.
Ο Άγιος ήρθε
ξανά την επόμενη νύχτα και τους ενθάρρυνε
λέγοντας τους ότι αύριο θα τους
ελευθερώσει. Έπειτα φανερώθηκε στους
αγαρηνούς και ελέγχοντας αυτούς αυστηρώς
είπε ότι αν και αύριο δεν τους ελευθερώσετε
θα δείτε τη δύναμη του Θεού και μετά
έφυγε ο Άγιος.
Όσοι ήταν σε εκείνα τα τρία σπίτια όλοι
τυφλώθηκαν και έμειναν παράλυτοι με
δριμύτατους πόνους και ξημέρωσαν
βασανιζόμενοι μικροί και μεγάλοι.
Ρωτώντας τους συγγενείς τους τι να
κάνουν, αποφάσισαν να καλέσουν τους
τρεις ιερείς και να τους ρωτήσουν αν
είναι δυνατόν να τους γιατρέψουν. Όταν
εμφανίστηκαν οι Ιερείς απάντησαν ότι
εμείς θα παρακαλέσουμε τον Θεό και
εκείνος θα κάνει το θέλημά του.
Την τρίτη νύχτα παρουσιάστηκε πάλι ο Άγιος
Φανούριος στους Αγαρηνούς και τους
ανακοίνωσε πως αν δεν έστελναν οι τρεις
άρχοντες γραπτώς στο ναό το γράμμα
απελευθέρωσης τότε ούτε υγεία θα είχαν
ούτε το ποθούμενο φως. Τότε συμβουλεύτηκαν
τους συγγενείς τους και τους φίλους
τους και έστειλαν το απελευθερωτικό
γράμμα και αφήσαν και τα τρία έμπροσθεν
στην εικόνα του Αγίου και ο του θαύματος
μόλις γύρισαν οι απεσταλμένοι από τον
Ιερό Ναό βρέθηκαν υγιείς οι παράλυτοι
και οι τυφλοί, οι οποίοι βλέποντας το
μεγάλο θαύμα έδωσαν τα έξοδα του ταξιδιού
στους Ιερείς και τους έστειλαν στην
πατρίδα τους. Οι δε ιερείς ζωγράφισαν
την εικόνα του Αγίου Φανουρίου και την
πήραν στη Κρήτη δοξολογώντας και
ευχαριστώντας τον Άγιο για την ευεργεσία
του.
Στις 11 Αυγούστου εκάστου έτους η εκκλησία μας σε ανάμνηση της θαυματουργικής επέμβασης του Αγίου Σπυρίδωνος λιτανεύει στην Κέρκυρα το σεπτό του σκήνωμα .
Σύμφωνα με τον μέγα συναξαριστή του Δουκάκη (1894 - σελ 178-179 ).:
https://drive.google.com/file/d/1LLxJQcST6ZDcb3Pd_FxritYPglqOg_oN/view?usp=sharing Oι αγαρηνοί την 24η Ιουνίου του 1716, πραγματοποίησαν την πρώτη τους επίθεση στην Κέρκυρα με επικεφαλής τον Καπουδάν Χοντζά πασά· «Οι σκληροί ούτοι επολιόρκησαν εξαίφνης την πόλιν διά ξηράς και διά θαλάσσης. Αφού δε ήρχισεν ο βαρβαρικός πόλεμος, με πύρ και με σίδηρον κατέθλιβον την πόλιν και τους πολίτες και μετά παρέλευσιν πεντήκοντα ημερών, εν αίς σφοδραί μάχαι είχον γίνει, οι βάρβαροι εβουλεύθησαν να συγκεντρώσωσι τάς δυνάμεις των, και να επανέλθωσιν κατά της πόλεως Κερκύρας», αναφέρει η διήγηση των θαυμάτων του Άγιου Σπυρίδωνος.
Ωστόσο, σύμφωνα με τη διήγηση, ο λαός της Κέρκυρας, αν και είχε μεγάλη αγωνία και ανείπωτο ψυχικό πόνο, δεν απελπίστηκε. «Πάντες δε οι πιστοί με στεναγμούς και δάκρυα εν νυκτί και ημέρα, τον Ιεράρχην ικέτευον», και πράγματι, οι προσευχές και οι δεήσεις των κατοίκων του νησιού εισακούστηκαν. «Ότε δε τα των Αγαρηνών στρατεύματα, επανήλθον προς επίθεσιν εις το ακρότειχον της πόλεως, μετ’ ολίγον πολλοί εξ αυτών κακοί κακώς ηφανίσθησαν, και διά των πρεσβειών του Ιεράρχου διεσκορπίσθησαν. Μετά τούτο δε μεγαλυτέραν σκληρότητα και απάνθρωπον φόνον έπνεον οι βάρβαροι επαπειλούντες εναντίον της πόλεως άλλην επιδρομήν και πανάλεθρον αιχμαλωσίαν και θάνατον. Αι δεήσεις δε και αι προσευχαί από τους πιστούς δεν έλειψαν, διά των οποίων μετά πολλής ευλαβείας, επεκαλούντο την του κοινού Πατρός προστασίαν και σκέπην διό και του σκοπού δεν απέτυχον. Ενώ λοιπόν οι Κερκυραίοι περιέμενον την εκ των βαρβάρων παντελή απώλειαν, φαίνεται, όρθρου βαθέος, προς τους εχθρούς ο μέγας πατήρ ημών Σπυρίδων μετά πλήθους στρατιάς ουρανίου καί, επέχων εις την δεξιάν αστραπόμορφον ξίφος, εδίωκε με θυμόν αυτούς. Τοιούτον λοιπόν παράδοξον ιδόντες οι Οθωμανοί στρατιώται, ευθύς ετράπησαν εις φυγήν, και συγκρουόμενοι μεταξύ των εφοβούντο μήπως αοράτως πληγωθώσιν.
Έφυγον λοιπόν και συνετρίβησαν από φόβον, άνευ πολέμου, ή πυρός, ή μαχαίρας, ή άλλου τινός διώκοντος, ειμή μόνης της αοράτου δυνάμεως του σωτήρος ημών Θεού, διά των θερμοτάτων ευχών του θαυματουργού Σπυρίδωνος. Αφού λοιπόν ανεχώρησαν τα πεζικά και ιππικά τάγματα, απέπλευσε και ο στόλος αυτών έτσι δε διέμενεν ελευθέρα η Κέρκυρα. Το δε πρωΐ ενώ περιέμενον οι πολίται την συνήθη μάχην, δεν είδον ουδένα, ειμή σιωπήν και ησυχίαν.
Περίεργοι λοιπόν επελθόντες εις τάς σκηνάς των εχθρών, εννόησαν το θαύμα· και σκιρτώντες μετ’ ευφροσύνης, ηγάλλοντο διά το καινόν και παράδοξον επειδή όχι μόνον τους έβλεπον τους Ισμαηλίτας φεύγοντας, αλλά και τα υπάρχοντα αύτών ελαφυραγώγησαν εκείνοι δε και ενώ έφευγον, αναφανδόν ωμολόγουν, ότι από τινα σεβάσμιον μοναχόν, δηλαδή τον Σπυρίδωνα, ός τις άνεφάνη εις τον αιθέρα με ένδοξον στόλον στρατιάς ουρανίου, ετράπησαν εις ταχυτάτην φυγήν. Έδραμον δε πάντες μετ’ ευλαβείας, εις τον του αγίου ναό, δοξάσαντες τον Θεόν και ευχαριστούντες τον Ιεράρχην».
Η πολιορκία των Τούρκων, που άρχισε στις 24 Ιουνίου, έληξε τα ξημερώματα της 11ης Αυγούστου του 1716, με θαυματουργική επέμβαση του Αγίου Σπυρίδωνος, αφού, καθόλη τη νύχτα της 10ης Αυγούστου, ο Άγιος με την παρουσία αγγελικών δυνάμεων, κατατρόπωνε τους εχθρούς. Το θαυμαστό αυτό σημείο της Χάρης του Θεού ανάγκασε τους Ενετούς να αναγνωρίσουν τον Άγιο ως ελευθερωτή της Κέρκυρας. Κατόπιν, με απόφαση του Βενετού Γενικού Καπιτάνου Ανδρέου Πιζάνη, καθιερώθηκε όπως κατά την 11η Αυγούστου να γίνεται Λιτανεία του ιερού σκηνώματος του Αγίου Σπυρίδωνος, πολιούχου της Κέρκυρας.
Παρακολουθήστε σε ζωντανή μετάδοση από τον Ιερό Ναό των Αγίων Ισιδώρων Λυκαβηττού τον Όρθρο και την Θεία Λειτουργία εις Ανάμνηση Θαύματος του Αγίου Σπυρίδωνα.Greek Orthodox Divine Liturgy Service (Live stream).
Το εκκλησάκι των Αγίων Ισιδώρων βρίσκεται στην δυτική πλευρά του λόφου Λυκαβηττού Αθηνών κτισμένο μέσα στο μεγαλύτερο σπήλαιο τού λόφου.
The small church of Saint isidoroi belongs to the Holy Archdiocese of Athens and is located on the west side of Lycabettus Hill in Athens, built inside the largest cave on the hill.
ΚΑΤΑ ΜΑΤΘΑΙΟΝ ΚΑ´ 23 - 27
23 Καὶ ἐλθόντι αὐτῷ εἰς τὸ ἱερὸν προσῆλθον αὐτῷ διδάσκοντι οἱ ἀρχιερεῖς καὶ οἱ πρεσβύτεροι τοῦ λαοῦ λέγοντες· Ἐν ποίᾳ ἐξουσίᾳ ταῦτα ποιεῖς; καὶ τίς σοι ἔδωκεν τὴν ἐξουσίαν ταύτην; 24 ἀποκριθεὶς δὲ ὁ Ἰησοῦς εἶπεν αὐτοῖς· Ἐρωτήσω ὑμᾶς κἀγὼ λόγον ἕνα, ὃν ἐὰν εἴπητέ μοι, κἀγὼ ὑμῖν ἐρῶ ἐν ποίᾳ ἐξουσίᾳ ταῦτα ποιῶ. 25 τὸ βάπτισμα τὸ Ἰωάννου πόθεν ἦν, ἐξ οὐρανοῦ ἢ ἐξ ἀνθρώπων; οἱ δὲ διελογίζοντο παρ’ ἑαυτοῖς λέγοντες· Ἐὰν εἴπωμεν, ἐξ οὐρανοῦ, ἐρεῖ ἡμῖν, διατὶ οὖν οὐκ ἐπιστεύσατε αὐτῷ· 26 ἐὰν δὲ εἴπωμεν, ἐξ ἀνθρώπων, φοβούμεθα τὸν ὄχλον, πάντες γὰρ ἔχουσι τὸν Ἰωάννην ὡς προφήτην. 27 καὶ ἀποκριθέντες τῷ Ἰησοῦ εἶπον· Οὐκ οἴδαμεν. ἔφη αὐτοῖς καὶ αὐτός· Οὐδὲ ἐγὼ λέγω ὑμῖν ἐν ποίᾳ ἐξουσίᾳ ταῦτα ποιῶ.
The Gospel According to Matthew 21:23-27
At that time, when Jesus entered the temple, the chief priests and the elders of the people came up to him as he was teaching, and said, "By what authority are you doing these things, and who gave you this authority?" Jesus answered them, "I also will ask you a question; and if you tell me the answer, then I also will tell you by what authority I do these things. The baptism of John, whence was it? From heaven or from men?" And they argued with one another, "If we say, 'From heaven,' he will say to us, 'Why then did you not believe him?' But if we say, 'From men,' we are afraid of the multitude; for all hold that John was a prophet." So they answered Jesus, "We do not know." And he said to them, "Neither will I tell you by what authority I do these things."
Epistle Reading - St. Paul's First Letter to the Corinthians 15:29-38Brethren, what do people mean by being baptized on behalf of the dead? If the dead are not raised at all, why are people baptized on their behalf? Why am I in peril every hour? I protest, brethren, by my pride in you which I have in Christ Jesus our Lord, I die every day! What do I gain if, humanly speaking, I fought with beasts at Ephesos? If the dead are not raised, "Let us eat and drink, for tomorrow we die." Do not be deceived: "Bad company ruins good morals." Come to your right mind, and sin no more. For some have no knowledge of God. I say this to your shame. But some one will ask, "How are the dead raised? With what kind of body do they come?" You foolish man! What you sow does not come to life unless it dies. And what you sow is not the body which is to be, but a bare kernel, perhaps of wheat or some other grain. But God gives it a body as he has chosen, and to each kind of seed its own body.